.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
اگر خبری هست،بی خبرمان نگذارید!
صادقعلي رنجبر
اگر خبری هست،بی خبرمان نگذارید!

اصلاحاتی ها خیلی تلاش می کردند که باب رابطه با امریکا در زمان حاکمیت آنها باشد تا در محاسبات اجتماعی و تاریخی،این برگ برنده! بنام آنها به ثبت برسد و در همین راستا ذائقه هایی را در مردم و افکار عمومی ایجاد می کردند که مردم فکر کنند که تمام مشکلات اقتصادی و معیشتی و دیپلماسی و فرهنگی و سیاسی و اجتماعی و نظامی و امنیتی و بین المللی و هسته ای و... ما فقط و فقط با برقراری رابطه با امریکا یکجا حل خواهد شد و از این منظر تلاش می کردند که بااستراتژی فشار از پایین و چانه زنی در بالا،سایر مراکز تصمیم گیری و مشخصاً رهبری معظم را مجاب به انعطاف پذیری غیر متعارف نمایند!

شبیه به همین جریان در سال گذشته و در اوایل حاکمیت اوباما در امریکا،دولت اصولگرا را به بیراهه کشاند و مذاکرات هسته ای ما به سمت مذاکرات بن بست گشایی رابطه با امریکا کشیده شد و حتی از ما توافق اخذ مقدم اورانیوم غنی شده ۵/۳درصدی را هم گرفته بودند و با یک موضعگیری هیلاری کلینتون طوری جا انداخته بودند که دولت امریکا حاضر است که برای برقراری رابطه با ایران امتیازات زیادی بدهد و به عنوان شاهد مثال،همین مبادله مشکوک هسته ای و احتمالاً چند فروند هواپیمای مسافربری را مثال زده و زمان را برای برقراری روابط دیپلماتیک بسیار مناسب می دانستند!

در هر دو مورد،مواضع مستدل،هوشمندانه،همه جانبه نگر،مشروط،صبورانه و فکورانه رهبری معظم مانع از آن شد تا آقایان پر ادعای کم دانش،از هول حلیم در دیگ نیفتند!البته اینجانب در همان زمان مقاله ای با عنوان"آنجا چه خبر است، اینجا که ابهام موج می زند!"به تشریح آن پرداخته بودم.

ما صحت مواضع رهبری معظم را مبنی بر اینکه امریکائیها دستهای چدنی خود را در دستکش های مخملین مخفی نگه می دارند، در دو حادثه بسیار واضح تر از همه مسائل دیدیم که در زمان اصلاحات، خباثت امریکاییها در جریان فتنه ۱۸ تیر ۷۸ مشهود و عریان شد و اصطلاحاً امریکاییها با دخالت مشهود و راه اندازی شبکه های متعدد تلویزیونی و هدایت آشوبگران همانند یک ستاد فرماندهی نظامی، ماهیت و دست خود را رو کردند و همه چیز تمام شد و دیگر امریکاییها جرات نکردند که از این باب وارد شوند!

در زمان اصولگرایان نیز ماهیت امریکا در جریان فتنه های پس ار انتخابات ریاست جمهوری دهم رو شد که طی آن غربی ها به رهبری امریکاییها با دیدن تظاهرات اعتراضی ۲۵ خرداد۸۸ بسیار امیدوارانه وارد میدان شده و در کنار راه اندازی شبکه های متعدد تلویزیونی،ستاد فرماندهی نظامی خود را در شبکه رادیو تلویزیونی v0a و bbc فارسی مستقر کرده و هدایت خشونت گرایانه آشوبگرایان را بعهده گرفتند!

این مسائل با دخالت صریح رهبری معظم به پایان رسیده بود، تا اینکه اخیراً چند خبر و مطلب مشکوک، دوباره شاخکهای ذهنی ما را به خود مشغول کرد،اگر چه امیدواریم که هیچ مخفی کاری انجام نشده باشد! توجه کنید:

۱-آقای دکتر احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی نامه ای به ریاست محترم جمهوری وی را متهم می کند که علیرغم هشدار و اعلام ممنوعیت وزارت اطلاعات، شما با شورای روابط اطلاعاتی امریکا ملاقات کردید!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

بخشی از متن نامه دکتر احمد توکلی به رئیس جمهور:

خاطرات منتشر نشده احمد توکلی از زندان، مبارزات سیاسی و پس از انقلاب در گفت‌وگو با خبرآنلاین

در روزهای پایانی دی ماه معاون محترم وزارت اطلاعات طی مصاحبه‌ای نتایج زحمات ممتد در شناسایی نهادهای غربی فعال در جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی را اعلام کرد و طی آن 60 مؤسسه را نام برد و تصریح نمود: «هرگونه ارتباط، عقد قرارداد و اخذ امکانات از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی با این مؤسسات و بنیادهای جنگ نرم، غیرقانونی و ممنوع است».
سخن در ضرورت منع نفوذ بیگانگان و هشیار ساختن مردم در نگاه به آنان نیست، سخن بر سر این است که منع یک حق معمولی شهروندی قانون می‌خواهد. معاون وزارت اطلاعات مستند غیرقانونی خواندن «هرگونه ارتباط با این 60 مؤسسه» را ارائه نکرد. در میان این 60 مؤسسه نام «شورای روابط خارجی آمریکا» نیز وجود دارد. جایی که جنابعالی در سفر سال 1385 به نیویورک برای سخنرانی به آنجا دعوت شدید و اجابت فرمودید. همچنین در مهر 1388 سایت اینترنتی شورای روابط خارجی آمریکا، متن مصاحبه یکی از کارکنان خویش با وزیر محترم خارجه را منتشر کرد. انجام این مصاحبه هیچ‌گاه صریحاً تکذیب نشد. بدیهی است که اگر قانون هر شخص حقیقی یا حقوقی را از هرگونه ارتباط منع کرده بود، مقامات بلندپایه کشور که در برابر قانون با همه آحاد ملت برابرند، چنین نمی‌کردند.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------


۲-آقای دکتر علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی مصاحبه خطاب به دولت می گوید،اگر در پشت پرده مذاکراتی با قدرتهای بزرگ در جریان است، خوب است که مردم را هم در جریان بگذارید و در ادامه مذاکرات معنادار با قدرتهای بزرگ را بخاطر مسائل هسته ای تقبیح می کند!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

متن مصاحبه دکتر علی مطهری با خبر آنلاین:

انعکاس مصاحبه علی مطهری با خبرآنلاین در «لس‌آنجلس تایمز»

نماینده مردم تهران در خصوص انتظارات مردم از دولت در مورد مسایل بین المللی ادامه داد: انتظار از دولت این است که صلابت انقلاب اسلامی در مسایل بین الملل را حفظ کرده و تلاش نکند با بده و بستان با قدرت های بزرگ به اهداف خود برسد.

وی افزود: دولت باید با مردم صادق باشد و اگر در پشت پرده با قدرت های بزرگ گفت و گوهایی دارد به مردم اعلام کند و مسئله انرژی هسته ای را به رابطه با آمریکا پیوند نزند.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

۳-سایت حقیقیت نیوز که به دولت دهم بسیار نزدیک و از حامیان پر و پا قرص مشایی است،در یک حرکت کاملاً تعجب برانگیز،به تکذیب ملاقاتی مبادرت می ورزد که در هیچ سایت و روزنامه و خبرگزاری و غیره خبری در این رابطه انتشار نیافته بود و آن اینکه،سفر همزمان خانم کلینتون وزیر خارجه امریکا و آقای مشایی رئیس دفتر ریاست جمهوری به قطر اتفاقی بوده و بین این دو ملاقاتی انجام نگرفته است!

--------------------------------------------------------------------------------------------------تکذیب دیدار مشایی با مقامات ارشد آمریکایی----------

متن خبر تکذیبیه:

سیاست > دولت - سایت حامی مشایی رییس دفتر احمدی نژاد ،خبر دیدار وی با مقامات آمریکایی را تکذیب کرد.
به گزارش حقیقت نیوزیک منبع نزدیک به مهندس اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر رییس جمهوری گفت: مشایی تنها برای بررسی و رسیدگی به امور ایرانیان مقیم قطر به این کشور سفر کرده است و هیچ دیداری با مقامات آمریکایی نداشته است.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

بنظر شما این موج جدید و البته با میدانداری احتمالی کسی که سودای ریاست جمهوری یازدهم را در سر پرورانده و احتمالاً قصد ایفای نقش مدودف برای رئیس جمهور کنونی را دارد، و مدتی قبل ملت امریکا را ملت برتر جهان دانسته و شهروندان غاصب اسرائیلی را ملت اسرائیل خوانده و با آنها اظهار دوستی کرده بود،به چه مفهومی است؟! آیا این حرکت،پروژه قهرمان سازی از آقای مشایی در عرصه سیاست خارجی و زمینه سازی تبلیغ کفایت و توان مدیریت دیپلماسی ایشان به منظور اقتداربخشی به موقعیت اجتماعی وی در افکار عمومی با کاربری انتخاباتی است؟!

یا اینکه این موج خبری،ادامه همان مذاکرات به انحراف رفته هسته ای در موضوع تبادل اورانیوم غنی شده ۵/۳ درصدی با ۲۰ درصدی است؟! که البته بعد ها معلوم شد،غربی ها در اجرای یک عملیات فریب قصد نداشتند، پس از دریافت اورانیوم ۵/۳ درصدی،اورانیوم ۲۰ درصدی را به ایران تحویل دهند! و در همین راستا حتی حاضر نشدند که مبادله همزمان آنها را در خاک ایران و یا کردستان عراق بپذیرند!

بهرحال شایسته است که دیپلماسی پنهان در راستای منافع ملی و مبتنی بر رهنمونهای آشکار رهبری معظم انجام پذیرد و با منافع حزبی و جناحی و باندی و فردی در هم نیامیزد و همه چیز فدای دستاوردهای مقطعی فرد یا عده خاصی نگردد،چرا که ما با غرب و مشخصاً امریکا مشکلات استراتژیک و ریشه ای داشته که به این راحتی ها قابل حل نیستند!ضمن اینکه مذاکره سریع با دولت دشمنی که علاوه بر این همه کینه ورزیها در گذشته تاریخی و معاصر، هنوز هم در ستاد فرماندهی آشوب و شورش علیه ایران نشسته و برای آشوبگران فرمان جنگ صادر می کند ، کار معقولی بنظر نمی رسد و باید مدبرانه تر عمل کرده و از حرکات ذوق زده احساساتی پرهیز نمود!

باید بپذیریم که رابطه عجولانه با امریکا،هیچیک از مشکلات اقتصادی و سیاسی و امنیتی ما را حل نخواهد کرد،همانگونه که برای دارندگان این روابط حل نشده است و اوضاع عراق، افغانستان،پاکستان، سوریه، لیبی، لبنان و غیره مثالهای مشهود ما برای نفی چنین دیپلماسی پرده پوشانه ایست که امیدوارم با این کیفیت فاقد صحت باشد!

صادقعلی رنجبر-عضو هیئت علمی دانشگاه


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 28 بهمن 1388
اعتماد به امریکا،خلاف هوشمندی است و باید به گرگ صفتی او واقف بود،اگر چه لباس میش بپوشد!امریکا اگر چه دستمال مخملین به دست می کند،اما جنس دست او چدنی است و خشونت در ذات اوست!آیا شما فرق زیادی بین بوش و اوباما می بینید؟! حداقل در باره ایران که یکی اند؟! صلواتچی از مشهد

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.172 seconds.